X تبلیغات
(مرجع شهرستان شهریار)velayat faghih
علامه مصباح : مخالفت با ولي فقيه مخالفت با ائمه و بر اساس روايات در حد شرك بالله است.
درآمدی بر تروریسم شناسی
تروریسم پدیدهی نوظهور و جدیدی نمیباشد، شاید بتوان گفت تروریسم همزاد بشر است. تاریخ حیات بشر آکنده و مملو از رویدادها، پدیدهها و اقدامات تروریستی است. تروریسم جان و مال انسانها، فکر و روان جوامع را با خطر روبرو نموده است. این پدیده موجب شده است، جوامع و افراد آنها خود را از حقوق و آزادیهایشان محروم دیده و یا به طور واقعی از آنها محروم شوند. احساس عدم امنیت ناشی از پدیدهی تروریسم، مسألهای است که آرامش را از جوامع سلب نموده است و افراد را به سمت و سوی عزلتگزینی سوق داده است.
قرنهای متمادی ترور و تروریسم از سوی افراد، گروهها و حکومتها اعمال میشده است. اما آنچه در سدهی گذشته به ویژه از سوی دستگاههای تبلیغی غرب به عنوان حامی و پشتیبان استعمار بیرونی، و استبداد درونی در راستای تحریف حقیقت و بد جلوه دادن واقعیت در این میان صورت گرفته است، اینکه، تروریسم را تاکتیک، روش و ابزار ضعفا در راستای مقابله و مواجه با اقویا معرفی نمودهاند. این معرفی پس از منفی جلوه دادن اقدامهای ضداستبدادی و ضداستعماری ملتها، با برچسب (لیبل) تروریسم، صورت گرفت، تا آنها ضمن دستکشیدن از حقوق پایمال شدهی خود، استحاله شده و جرأت هیچگونه اقدام مقابلهای را نداشته باشند. برای درک و شناخت واقعی تروریسم میبایست خاستگاه آن به عنوان پدیده، رخداد و رویداد، اقدام و عمل، یا شیوه و ابزار روش تبیین نمود.
لغتشناسی تروریسم Terrorism
واژه ی ترور Terror از ریشهی لاتین تِرس Ters به معنی ترساندن، ترس و وحشت است. این واژه نخستین بار در فرانسه یک سیستم از حکومت انقلابی فرانسه در دورهی سالهای ۱۷۹۹- ۱۷۸۹ توصیف شد. آنچه تحت عنوان The regime de terreur در فرانسه مطرح گردید و معادل Reign of terror میباشد، شیوهای است که به منظور پاکسازی انقلاب از مخالفین و به منظور گسترش دادن دموکراسی و قوانین عمومی صورت پذیرفت. به هر حال افزایش خشونت و وارد نمودن ضربههای روانی برای تغییر شکل دادن انقلاب فرانسه با ابزارهای ایجاد وحشت را تروریسم نامیدند. از آن زمان به این سو تروریسم به صورت واژهای دارای بار معنایی منفی بوده است، که این اقدامات به شکل جدیتری پس از انقلاب ۱۹۱۷ روسیه نیز بازتولید شد.
واژه های «تروریسم Terrorism» و «تروریست Terrorist» به نسبت واژه ی ترور نوپاتر هستند. فرهنگ لغات فرهنگستان علوم فرانسه، در تشریح ترویسم، این واژه را «نظام یا رژیم وحشت» در نظر گرفته است. بر این اساس آمده است که ژاکوبینها[۱] گاه در نوشته های در مورد خودشان به صورت مثبت از این واژه استفاده مینمودند، اما پس از نهم ترمیدور[۲] ( معال با ۲۷ جولای ۱۷۹۴، سال دوم تقویم انقلاب[۳]) واژه ی تروریست به عنوان عملی بزه کارانه به کار رفت. واژهی ترویست در ۱۷۹۵ توسط ادموند برک[۴] به زشتی یاد شد. مجمع ملی انقلابیون فرانسه که ترور را به عنوان یک قانون به تصویب رسانده بود و در سال ۱۷۹۳ در اقدامی که به «ترور یکم» موسوم شد، بیش از ۲۰۰۰۰ نفر از مردم، روحانیون مسیحی و هواداران حکومت پیشین را کشتند، کلیساها را تعطیل نمودند و نوتردام را محل مجمع و برگزاری نمایش و تئاتر نمودند.
بعدها واژه ی تروریسم معنایی گسترده تر یافت و در کتب فرهنگ و لغت و دایره المعارف ها به «حکومت وحشت هراس و ترور» شهرت یافت، و تروریست شخص، گروه یا نظامی بود که با بهره گیری از قوهی قهریه و با ایجاد هراس افکنی و ایجاد رعب و وحشت، تلاش مینمود تا دیدگاه هایش را علیه دیگران مسلط نماید[۵]. آنچه که در میان بسیاری از دایره المعارف های غربی از این واژه دیده میشود، ویژگی تروریسم نظام مند (Systematic Terrorism) است. دایره المعارف بریتانیکا، تروریسم را به صورت «کاربرد نظام مند وحشت یا خشونت پیشبینی ناپذیر علیه حکومتها و مردم به منظور دستیابی به هدفی سیاسی» در نظر گرفته است[۶].
تعریفی که وزارت دفاع آمریکا در سال ۱۹۹۰ از تروریسم ارایه نموده است این است که، «کاربرد غیرقانونی یا تهدید به کاربرد زور و خشونت ضد افراد یا علیه اموال آنها جهت مجبور یا مرعوب ساختن حکومتها و جوامع که اغلب با قصد دستیابی به اهداف سیاسی، مذهبی و ایدئولوژیک انجام میشود.»[۷]
مرکز تحقیقات ضدتروریسم آمریکا[۸]تعریف خود از تروریسم را در گزارش تروریسم سال ۲۰۰۸ اینگونه آورده است که: «تروریسم خشونتی است که مبتنی بر طرح توطئه ای از پیش طراحی شده که دارای جنبهی سیاسی است، و علیه افراد غیرنظامی و اهداف غیرنظامی توسط افراد مخفی و گروههای زیر سطح ملی به اجرا در میآید.»[۹]
مرکز تحقیقات پیشرفته ضد تروریسم[۱۰] در تعریف خود از تروریسم با رویکرد کارکرد گرایانه، آن را دارای ۳ شاخص و مؤلفه ی اصلی میداند که:
۱- تروریسم، پدیدهای سیاسی است.
۲- که مبتنی بر توطئه و طرح از پیش تعیین و طراحی شده است،
۳- که علیه مردم بیدفاع اعمال میشود.
تیپولوژی تروریسم
از حیث نوع شناسی تقسیم بندی های متنوعی از تروریسم صورت گرفته است. که هر یک شایسته ی توجه هستند. برخی از تقسیم بندی ها از حیث زمانی، بعضی مکانی و جغرافیایی، گونهای از جهت گستره و شمولیت و یا قومی و ملیت و … میباشد. در ذیل تلاش میشود، به صورت مختصر به چند نوع از این تقسیم بندی ها اشاره شود.
الف- تروریسم ایدئولوژیک؛ در این تقسیم بندی که بیشتر مربوط به دوران جنگ سرد میباشد، تروریسم را از حیث ایدئولوژی های سوسیالیستی و کمونیستی تروریستها به تروریسم چپگرا، و از جهت ایدئولوژی لیبرالیستی تروریستها، راستگرا مینامیدند. در این نوع تروریسم تلاشها برای تغییر حکومتها و به زیر کشاندن آن با بهره گیری از ایدئولوژیهای چپ و راست است.
ب- ترور کشورگرا یا ملی؛ در این نگاه تروریسم با توجه به تابعیت تروریستها شناخته میشود. در تروریسم کشورگرا یا ملی منافع گروه قومی یا ملی را بدون توجه به ایدئولوژی سیاسی حاکم دنبال مینماید. تروریستهایی که در این دسته گنجانده میشوند به طور عام جهت جلب توجه قدرتهای بزرگ به اجبار با پذیرش ایدئولوژی های سوسیالیستی کمونیستی به سمت شوروی، و یا با پذیرش ایدئولوژی های لیبرالیستی به سمت آمریکا و غرب تمایل پیدا مینمودند. این پذیرش ایدئولوژیها در بسیاری از مواقع به منظور دریافت حمایتهای سیاسی، تجهیزاتی و تسلیحاتی صورت میپذیرفت.
ج- تروریسم دولتی؛ به کارگیری خشونت توسط حکومتها علیه مخالفین و یا توابع دولتهای دیگر میباشد. اقدام دولت، علیه مخالفین در خارج از مرزهای ملی، و حمایت از گروههای تروریستی دیگر کشورها (حمایت مالی، تجهیزاتی، سیاسی و بین المللی) در این تقسیمبندی گنجانده میشود.
د- تروریسم موضوعی؛ عدهای از روش شناسان تلاش دارند تا ضمن تقسیم بندی تروریسم از حیث موضوع به سه تیپولوژی جدیدی برسند. تنوع و تکثر در این حوزه زیاد است، و عناوین و موضوعات در شرایط مختلف، متفاوت است.
صاحب نظران تروریسم و ضدتروریسم[۱۱] در تیپولوژی بدیعی تلاش نمودهاند که گونهشناسی جامعی در شناخت مقولهی تروریسم ارایه نمایند. و گونه شناسی توجه به مؤلفه های جامعیت، شمولیت، کلیت و مانعیت میتواند مثمر ثمر باشد. بر این اساس ایشان تروریسم را از حیث «صلابت اقدام» تقسیمبندی نمودهاند.
تروریسم از حیث «تصلب» به سه گونه ی کلی تقسیم میشود، که هر گونه موضوعات متنوعی را پوشش میدهد. حرکت از تروریسم نرم Soft Terrorism به تروریسم نیمه سخت Semi Hard Terrorism و سپس تروریسم سخت Hard Terrorism در طیفی از موضوعات صورت میگیرد.
الف- تروریسم نرمSoft Terrorism؛ تروریسمی است که علاوه بر داشتن مؤلفه های عمومی تروریسم، طیفی از موضوعات در حوزهی تفکر، عقیده را در بر میگیرد.
از حیث منابع خمسهی قدرت، تروریسم نرم با بهرهگیری از قدرت و توان فرهنگی و تا بخشی اجتماعی صورت میگیرد. این تروریسم را با تروریسم رقیق نیز میشناسند.
ب- تروریسم نیمهسختSemi Hard Terrorism؛ تروریسمی است که علاوه بر داشتن مؤلفه ها و مشخصه های عمومی تروریسم است، طیفی از اقدامات در حوزهی کمشدت (Low Intensity) را شامل میشود.
از حیث منابع خمسه ی قدرت، تروریسم نیمه سخت از جنس اجتماعی، سیاسی، اقتصادی است. تروریسم نیمه سخت همچنین اقدامات، رخدادها و پدیدههایی تروریستی در حوزههای اکولوژیک، بیولوژیک و اداری را نیز در برمیگیرد.
ج- تروریسم سختHard Terrorism؛ تروریسمی است که ضمن وجود مشخصه ها و مؤلفه های عمومی تروریسم، طیفی از فعالیتهای تروریستی از حیث محیطی (هوافضایی- دریایی- سرزمینی) را در برمیگیرد.
اقدامات تروریسم سخت، پرشدت و غلیظ هستند. از جهت منابع ارگانیکی (منابع خمسه ی قدرت) تروریسم سخت، از طیف قدرت نظامی گنجانده میشود، به گونهای که تروریستها با بهرهگیری از قدرت نظامی اقدامهای تروریستی خود را صورت میدهند.
در دنیای واژگان علمی از یک سو و در جهان سیاست از سوی دیگر واژه و مفهوم تروریسم و رخدادها و پدیدههای تروریستی موجب ایجاد تحولی وسیع در این حوزهها گردیده است. لذا شناخت تروریسم به درک مناسب و شایسته از حوزهها و طیف موضوعات آن مربوط میباشد که تنوع و تکثر موجود در این حوزه جز با دانستن تیپولوژی و گونه شناسی مناسب مشکل و شاید غیر ممکن است.
پینوشت
[۱]- Jacobins
[۲]- ۹th of Thermidor
ترمیدور یا حرکت دوری انقلابها، واژهی «ترمیدور» در حقیقت برگرفته از نام یکی از ماهها در تقویم انقلاب فرانسه است که به دلیل حادثهای مهم در این ماه، نقطه عطفی در انقلاب فرانسه محسوب میشود.
[۳]- در انقلاب فرانسه نه تنها سالها تغییر پیدا کرد، بلکه تقویم نیز تغییر کرد و اسامی ماهها با توجه به بازتاب تغییرات فصول صورت گرفت. بنابراین ماه مارس به ونتوا Ventiose، که ماه پرباد و طوفانی بود و نوامبر به برومر Brumair، که ماه مهآلود بود تغییر نمود.
[۴]- Edmond Burke
[۵]- James Murray, A New English Dictionary on Historical Principle, oxford 1919
[۶]- The Encyclopedia Britannica, Vol. 11. Micropaedia, 1986. P 650
[۷]- Walter. Laqueur, The New Terrorism op, cit, p.5.
[۸]- National Counter terrorism Center (NCTC)
[۹]- NCTC, 2008 Report on Terrorism.
[۱۰]- Center for Advanced Research of Counter Terrorism
[۱۱]- تیپولوژی از حیث صلابت نخستین بار توسط مرکز تحقیقات پیشرفتهی ضدترویسم در ایران صورت گرفته است. گونهشناسی تروریسم تاکنون به عنوان کاملترین نوعشناسی در این حوزه مطرح میباشد
نویسنده: امیر عباس چگینی (عضو هیئت علمی اندیشکده یقین)
منبع: متن زندگی
+ نوشته شده در جمعه بیست و نهم فروردین 1393ساعت 16:52 توسط رضاکاشنده | نظر بدهيد
درباره ي ما
این وبلاگ سعی میکنه تا اونجا که بتونه حامی ولایت باشه و توی این جنگ نرم نه ژنرال یا سردار یا امیر باشه اگه لیاقت داشته باشیم یه سرباز کوچک توی این جنگ بزرگ باشیم.
یاعلی
منو وبلاگ
صفحه نخست
پست الکترونيک
آرشيو وبلاگ
عناوين مطالب وبلاگ
طراح قالب
جديدترين مطالب
سبک زندگی حضرت زهرا علیها السلام
درآمدی بر تروریسم شناسی
پرونده ای برای قدیمی ترین پرونده بیماران ایرانی
آیتالله نوریهمدانی:دریافت دیرکرد ربای محض است
پرداخت زکات؛ رسالت امت اسلامی برای فقرزدایی
راهكارها و اقدامات پيشنهادي براي تحقق شعار سال
پیام امام خمینی به مناسبت روز ارتش
چرا فرهنگ از اقتصاد مهمتر است؟
سلام آقا.......
ولایت فقیه انتخابی یا انتصابی؟(قسمت نوزدهم)
ليست تمام مطالب
آرشيو مطالب
هفته چهارم اسفند 1390
هفته دوم اسفند 1390
هفته اوّل اسفند 1390
فروردین 1393
اسفند 1392
بهمن 1392
دی 1392
آذر 1392
آبان 1392
مهر 1392
شهریور 1392
مرداد 1392
تیر 1392
خرداد 1392
اردیبهشت 1392
فروردین 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
آبان 1391
مهر 1391
شهریور 1391
مرداد 1391
تیر 1391
خرداد 1391
اردیبهشت 1391
فروردین 1391
اسفند 1390
لينک دوستان
قالبهاي رايگان
سايت بزرگ گروهي شيعه مهدي ع
معجزه جاوید
روزنه شهادت
عاشق ایران
دوست یابی
بچه شیعه
عکس های اقا
نکته روز
میلاد عشق
مبارزه بانفس عماره
به عشق امام زمان
نوکران مهدی
دفتر حفظ ونشراثارامام خامنه ای
پایگاه اطلاع رسانی امام خامنه ای
لباس خاکی هاي امام خامنه اي عزيز
شناخت رهبری
سرباز سبز امام خامنه ای
خروش ملت
سپاهیان سیدعلی
عارفانه
شناخت رهبری
خفن اباد جنوبی
ولایت مطلقه فقیه
اوج باور
میلادمرگ
صبا
رهگذرجهنم
خاکریز12
محکوم کردن توهین به پیامبر
اوج باور
حيدر كرار نيم خانه نشينم ولي...
ازعلی تاسید علی{ازکوفه تاتهران}
عرفانی
ابزاروبلاگ
عاشقان مهدی
9دی
وب سایت برنامه رادیوی سلام برمهدی
لیدر
هیئت عشاق الزهرا س
وخدائی که درهمین نزدیکی هست
عرفانی
.:: دانشجوی دامپزشکی ::
سلحشوران اریا
دنیای اسارت عشق وازادگی
همراز من
پایگاه اینترنتی بین الحرمین زاهدان
☫عشق=خامنه ای☫
خدای دوست داشتنی
بی رنگی
شبکه اجتماعی خاکریز
دنیای مجازی ارزشی ها
شبکه اجتماعی سنگریها
دانش اموز مسلمان
شهیداوینی
عشاق الحسین
دانلودکتاب های مقدس
جریان شناسی سیاسی محمدعلی لیالی
الغوث
استادفاطمی نیا
فدائی ارباب
طاووس بهشت
بهترین ها برای دانلود +بازی آنلاین
عاشق امام خامنه ای
حرف دل
عاشق ایران
حرف دل
منجی موعود
اقتصاداسلامي
اندیشکده یقین
دکترحسن عباسی
قرارگاه حامیان دکترحسن عباسی
استادرائفی پور
جنبش مصاف
سپاه سایبری جمهوری اسلامی ایران
راه ناتمام
تارنمای اینترنتی
پايگاه بسيج شهيد سيد مهدي اسحاقيان
دیگه چه خبر؟
پایگاه اطلاع رسانی حسن عباسی
ذوالعهد
زندگی را زیباتر ببینیم
معبرصفرویکی هامرجع شهرستان ملارد
الگوها
لبخند بی هزینه
سنگر ملاردی ها
سايت شيعه مهدي ع
ديگر امکانات
طراح قالب: سايت شيعه مهدي ع
RSS
طراح قالب: سايت شيعه مهدي ع